DRAMA NEDİR?
Drama
eylemek ve davranmaktır, yaparak ve yaşayarak öğrenme sürecidir. Yine bununla
birlikte drama içsel bir durumun, düşüncenin eylenme dönüşmesidir.
PANTOMİM NEDİR?
Bireyin
duygusunu düşüncelerini ve hikayelerini beden dili kullanarak ifade etmesine
nedir. Burada konuşulmaz.
DRAMA TÜRLERİ NELERDİR?
Drama
türleri 3 aşamadan oluşur bunlar sırayla:
Psikodrama: Kişiler arası çatışma ve duygu sorunları
çözümü amacıyla da kullanılan bireyin duygularını ifade edebilmesi ve nasıl
kontrol altına alabileceğine öğrenmesine yardımcı olan bir türdür.
Eğitici Drama: Bireyin herhangi bir konudaki
eğitiminde kullanılan bir tekniktir. Amacı oyun yaratmak değil daha çok eğitim
amacıyla gerçekleşen bir türdür.
Yaratıcı Drama: Oyun yoluyla çocukların yaratıcılık
özelliğini geliştirmeyi amaçlar bu sayede çocuk düşünme becerilerini
geliştirir. Bunun sonucunda da çocuklar olaylara daha sağlıklı bir bakış açısı
kazanmış olur.
DRAMA AŞAMALARI
3 aşaması vardır bunlar sırayla:
Isınman ve Rahatlama: Bireyleri ortam için hazırlar.
Tanışma sürecidir burada bireylerin 5 duyularını kullanma gözlem yetisini
geliştirme bedenini ve beynini duyumsamaya yönelik çalışmalar yapılır.
Bireylerin ellerini vurarak ritim tutma ya da yürüme, zıplama gibi çalışmaları
kapsar.
Esas Evre: Önceden belirlenen kurallar çerçevesinde
oyuna başlanan evredir. Lider bu aşamada aşırıya kaçmadan bireyleri çok fazla
yormadan oyun oynatır. Grubun özelliklerini baz alarak oyunlar seçilir ve
oynatılır.
Rahatlama ve Değerlendirme: Bu aşamada rolden
çıkılır, oyun ise sona ermiştir. Hem fiziksel hem de zihinsel rahatlama söz
konusudur.
DRAMANIN ANA UNSURLARI
4 aşamadan oluşur bunlar ise:
Drama Lideri: Süreci
planlayan ve yöneten kişidir.
Drama Grubu: Etkinliğe
katılmaya istekli bireylerdir.
Materyal: Oyunlar oynarken
kullanılan malzemelerdir.
Uygun Ortamın olması: Oyunların
oynanması için belirlenecek alanlardır.
DRAMANIN YARARLARI
Dramanın yönetim sürecinde neredeyse bütün duyu
organları kullanıldığı için bireylerin birçok yönü gelişmiş olur bunları
sıralarsak:
Özgüven
Konuşma
Empati
Takım çalışması
Kendini ifade edebilme yeteneği
REKREASYON VE DRAMA İLİŞKİSİNİ
AÇIKLA?
Rekreasyon, insanların zamanlarını eğlenceli, dinlenici veya yararlı şekillerde geçirmeyi amaçlayan aktivitelerdir. Bu aktiviteler, insanların fiziksel, zihinsel ve sosyal ihtiyaçlarını karşılamaya yardımcı olur ve genellikle insanların sağlıklı bir yaşam sürdürmelerine yardımcı olur.
Dramanın rekreasyon ile ilişkisi, insanların zamanlarını
eğlenceli şekillerde geçirmeyi amaçlayan bir aktivite olarak drama tarafından
karşılanabilir. Örneğin, bir grup arkadaşlar bir drama oyunu izleyerek
zamanlarını eğlenceli bir şekilde geçirebilirler. Başka bir grup insan da bir drama
oyunu oynayarak zamanlarını eğlenceli bir şekilde geçirebilirler. Başka bir grup insan drama oynunu izlediği esnada zihinsel olarak oyunu anlamaya çalışırken zihnini zorlayarak geliştirmiş olur. Bu şekilde,
drama rekreasyon aktivitesi olarak insanların fiziksel, zihinsel ve sosyal
ihtiyaçlarını karşılayabilir ve onların sağlıklı bir yaşam sürdürmelerine
yardımcı olabilir.
DRAMA ETKİNLİKLERİ:
1. Drama
etkinlik planı hazırlama
2. Oyun
alanının hazırlanması
3. Etkinliklerin
hazırlanması ve kurgulanması
4. Etkinliklerin
uygulanması
5. Etkinliklerin
değerlendirilmesi
Lidere Yönelik Dikkat Edilecek
Noktalar:
1. Konu
seçimi: Çocuklara ne öğretilmek isteniyor
2. Mekân
Seçimi: Dramayı hangi düş ortamında yapacaksın
3. Çocukların
rolleri
4. Liderin
Rolü
5. Dramanın
Odak noktası: Çözülecek problem nedir
Liderin Dramadaki Kendi Rolü
Hakkındaki Sorması Gereken Sorular:
1. Toplumun
kültür değerlerini biliyor muyum?
2. Hangi
ortamda ya da koşullarda yaşayan hangi önyargılara sahip öğrencilerle
birlikteyim
3. Sosyal
sorunlarımız nelerdir, hangi koşullarda yaşıyoruz?
4. Çocukların
gelişim özelliklerini biliyor muyum?
5. Bu
yaş çocukların olay ve olgularını nasıl gördüklerini biliyor muyum?
6. Bu
ders içerisinde hangi öğrenmeleri sağlayacağım?
7. Drama
sürecinde hangi rolleri üstleneceğim?
8. Oyunların
akışında oluşacak rolleri nasıl dağıtacağım?
9. Sürecin
gidişatına göre nasıl düzenlemeler yapabilirim?
DEĞERLENDİRME
SORULARI:
·
Dramaya aktif olarak katılıyor mu?
·
Katılım da istekli mi?
·
Drama dersine olumlu mu bakıyor?
·
İkili ya da daha fazla grupla çalışabiliyor mu?
·
Sözel ya da sözel olmayan yolla kendini ifade
edebiliyor mu?
·
Duyguları, düşünceleri ya da yaşantıları ifade
edebilme yeteneği gelişiyor mu?
·
Drama ile girişkenliği gelişiyor mu?
·
İletişim kurma becerisi artıyor mu?
· Grupla birlikte düşüncelerini, rollerini tartışabiliyor mu?
Lider Dramada Müdahale Edeceği
Yerleri iyi Bilmelidir. Bu durumlar şu şekildedir?
·
Etkinliğine başlamayı bildirme
·
Dramayı başlatma
·
Sahneyi tanıtma, rolleri dağıtma, uygun
malzemeyi yerleştirme
·
Çocukların pasifleştiğini hissettiğinde
motivasyon verme
·
Etkinliği sona erdirme
·
Etkinlik sonrası soru sorma ve tartışmayı
başlatma
·
Drama etkinliklerinden çıkartılacak ders ve
yargıları özetleme
·
Çocuklara yaptıkları resim ve benzeri
çalışmalarla ilgili sorular sorma
·
Son olarak lider drama etkinliklerinin asıl
amacının çocukların diğer insanları anlaması, empati yapması olduğunu göz
önünde bulundurarak. Çocuklardan iyi bir oyuncu olması beklenmemelidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder