Sorularla Drama Nedir? Rekreasyon İle ilişkisi Nedir?

 


DRAMA NEDİR?

                Drama eylemek ve davranmaktır, yaparak ve yaşayarak öğrenme sürecidir. Yine bununla birlikte drama içsel bir durumun, düşüncenin eylenme dönüşmesidir.

PANTOMİM NEDİR?

                Bireyin duygusunu düşüncelerini ve hikayelerini beden dili kullanarak ifade etmesine nedir. Burada konuşulmaz.

DRAMA TÜRLERİ NELERDİR?

                Drama türleri 3 aşamadan oluşur bunlar sırayla:

Psikodrama: Kişiler arası çatışma ve duygu sorunları çözümü amacıyla da kullanılan bireyin duygularını ifade edebilmesi ve nasıl kontrol altına alabileceğine öğrenmesine yardımcı olan bir türdür.

Eğitici Drama: Bireyin herhangi bir konudaki eğitiminde kullanılan bir tekniktir. Amacı oyun yaratmak değil daha çok eğitim amacıyla gerçekleşen bir türdür.

Yaratıcı Drama: Oyun yoluyla çocukların yaratıcılık özelliğini geliştirmeyi amaçlar bu sayede çocuk düşünme becerilerini geliştirir. Bunun sonucunda da çocuklar olaylara daha sağlıklı bir bakış açısı kazanmış olur.

DRAMA AŞAMALARI

3 aşaması vardır bunlar sırayla:

Isınman ve Rahatlama: Bireyleri ortam için hazırlar. Tanışma sürecidir burada bireylerin 5 duyularını kullanma gözlem yetisini geliştirme bedenini ve beynini duyumsamaya yönelik çalışmalar yapılır. Bireylerin ellerini vurarak ritim tutma ya da yürüme, zıplama gibi çalışmaları kapsar.

Esas Evre: Önceden belirlenen kurallar çerçevesinde oyuna başlanan evredir. Lider bu aşamada aşırıya kaçmadan bireyleri çok fazla yormadan oyun oynatır. Grubun özelliklerini baz alarak oyunlar seçilir ve oynatılır.

Rahatlama ve Değerlendirme: Bu aşamada rolden çıkılır, oyun ise sona ermiştir. Hem fiziksel hem de zihinsel rahatlama söz konusudur.

DRAMANIN ANA UNSURLARI

                4 aşamadan oluşur bunlar ise:

Drama Lideri: Süreci planlayan ve yöneten kişidir.

Drama Grubu: Etkinliğe katılmaya istekli bireylerdir.

Materyal: Oyunlar oynarken kullanılan malzemelerdir.

Uygun Ortamın olması: Oyunların oynanması için belirlenecek alanlardır.

DRAMANIN YARARLARI

                Dramanın yönetim sürecinde neredeyse bütün duyu organları kullanıldığı için bireylerin birçok yönü gelişmiş olur bunları sıralarsak:

Özgüven

Konuşma

Empati

Takım çalışması

Kendini ifade edebilme yeteneği

 

REKREASYON VE DRAMA İLİŞKİSİNİ AÇIKLA?

                Rekreasyon, insanların zamanlarını eğlenceli, dinlenici veya yararlı şekillerde geçirmeyi amaçlayan aktivitelerdir. Bu aktiviteler, insanların fiziksel, zihinsel ve sosyal ihtiyaçlarını karşılamaya yardımcı olur ve genellikle insanların sağlıklı bir yaşam sürdürmelerine yardımcı olur.

Dramanın rekreasyon ile ilişkisi, insanların zamanlarını eğlenceli şekillerde geçirmeyi amaçlayan bir aktivite olarak drama tarafından karşılanabilir. Örneğin, bir grup arkadaşlar bir drama oyunu izleyerek zamanlarını eğlenceli bir şekilde geçirebilirler. Başka bir grup insan da bir drama oyunu oynayarak zamanlarını eğlenceli bir şekilde geçirebilirler. Başka bir grup insan drama oynunu izlediği esnada zihinsel olarak oyunu anlamaya çalışırken zihnini zorlayarak geliştirmiş olur. Bu şekilde, drama rekreasyon aktivitesi olarak insanların fiziksel, zihinsel ve sosyal ihtiyaçlarını karşılayabilir ve onların sağlıklı bir yaşam sürdürmelerine yardımcı olabilir.

DRAMA ETKİNLİKLERİ:

1.       Drama etkinlik planı hazırlama

2.       Oyun alanının hazırlanması

3.       Etkinliklerin hazırlanması ve kurgulanması

4.       Etkinliklerin uygulanması

5.       Etkinliklerin değerlendirilmesi

Lidere Yönelik Dikkat Edilecek Noktalar:

1.       Konu seçimi: Çocuklara ne öğretilmek isteniyor

2.       Mekân Seçimi: Dramayı hangi düş ortamında yapacaksın

3.       Çocukların rolleri

4.       Liderin Rolü

5.       Dramanın Odak noktası: Çözülecek problem nedir

Liderin Dramadaki Kendi Rolü Hakkındaki Sorması Gereken Sorular:

1.       Toplumun kültür değerlerini biliyor muyum?

2.       Hangi ortamda ya da koşullarda yaşayan hangi önyargılara sahip öğrencilerle birlikteyim

3.       Sosyal sorunlarımız nelerdir, hangi koşullarda yaşıyoruz?

4.       Çocukların gelişim özelliklerini biliyor muyum?

5.       Bu yaş çocukların olay ve olgularını nasıl gördüklerini biliyor muyum?

6.       Bu ders içerisinde hangi öğrenmeleri sağlayacağım?

7.       Drama sürecinde hangi rolleri üstleneceğim?

8.       Oyunların akışında oluşacak rolleri nasıl dağıtacağım?

9.       Sürecin gidişatına göre nasıl düzenlemeler yapabilirim?

DEĞERLENDİRME SORULARI:

·         Dramaya aktif olarak katılıyor mu?

·         Katılım da istekli mi?

·         Drama dersine olumlu mu bakıyor?

·         İkili ya da daha fazla grupla çalışabiliyor mu?

·         Sözel ya da sözel olmayan yolla kendini ifade edebiliyor mu?

·         Duyguları, düşünceleri ya da yaşantıları ifade edebilme yeteneği gelişiyor mu?

·         Drama ile girişkenliği gelişiyor mu?

·         İletişim kurma becerisi artıyor mu?

·         Grupla birlikte düşüncelerini, rollerini tartışabiliyor mu?

 

Lider Dramada Müdahale Edeceği Yerleri iyi Bilmelidir. Bu durumlar şu şekildedir?

·         Etkinliğine başlamayı bildirme

·         Dramayı başlatma

·         Sahneyi tanıtma, rolleri dağıtma, uygun malzemeyi yerleştirme

·         Çocukların pasifleştiğini hissettiğinde motivasyon verme

·         Etkinliği sona erdirme

·         Etkinlik sonrası soru sorma ve tartışmayı başlatma

·         Drama etkinliklerinden çıkartılacak ders ve yargıları özetleme

·         Çocuklara yaptıkları resim ve benzeri çalışmalarla ilgili sorular sorma

·         Son olarak lider drama etkinliklerinin asıl amacının çocukların diğer insanları anlaması, empati yapması olduğunu göz önünde bulundurarak. Çocuklardan iyi bir oyuncu olması beklenmemelidir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder